Articol de blog

Analizăm comportamentul clientilor după mini-vacanța de Paște

Autor:

Thecon

Data:

28 aprilie 2022

Dacă nu știi deja care este comportamentul clientilor tăi, probabil ai observat și singur […]

Dacă nu știi deja care este comportamentul clientilor tăi, probabil ai observat și singur că în ajunul sărbătorilor sau chiar și cu câteva zile înainte, se simte o febră a cumpărăturilor.

Comportamentul de consum atinge un maxim cu puțin timp înaintea sărbătorilor și un minim imediat după ce acestea se încheie. Conturile de Ads pe care le administrăm afișează foarte clar și în cifre acest comportament, iar astăzi vom încerca să simplificăm cât de mult putem acest fenomen.

Comportamentul clientilor înaintea sărbătorilor 

Sărbătorile de Paște sunt extrem de recente și ne vom raporta frecvent la acestea în explicațiile echipei noastre. Așadar,tu ai simțit, iar noi vedem în cifre, o oarecare nevoie de cumpărături tot mai mare, atunci când sărbătorile se apropie. Cumpărăturile sunt tot mai mari atât în mediul online cât și fizic, din supermarketuri sau magazine de cadouri. 

Principalele lucruri care au fost achiziționate înaintea sărbătorilor de Paște sunt: alimentele, cadourile și toate cele necesare pentru a respecta tradițiile specifice, dar și lucrurile de care oamenii vor avea nevoie imediat după. Unii clienți tind să profite de această perioadă pentru a face terapie prin cumpărături, în timp ce alții tind să exagereze.

Dar un lucru pe care îl știm cu siguranță este că toată lumea cumpără. Iar când toată lumea cumpără aceleași categorii de produse în același timp, acest lucru se vede în vânzările magazinelor, dar și pe rafturile acestora.

Un lucru care devine foarte rapid evident atunci când ne uităm în cifre este comportamentul clientilor care diferă în funcție de: vârstă, zona geografică, venituri și uneori de anturaj. Persoanele care de obicei merg în vizită sau pleacă din oraș în zilele de sărbătoare achiziționează cadouri și pentru gazde. Cei din mediul rural respectă obiceiurile de consum și fac cumpărături cu specific, majoritatea dintre ei cumpărând ingrediente pentru masa de Paște.

Comportamentul clientilor în mijlocul minivacanței de sărbători

Așa cum din nou probabil te așteptai, există un motiv pentru care magazinele mari și supermarketurile aleg să țină închise complet ușile afacerilor. Faptul că angajații au zile libere de sărbători nu este cel mai puternic motivant al închiderii magazinelor sau al turelor cu program redus. Realitatea și statisticile ne spun că în timpul vacanței, clienții se odihnesc, se bucură de minivacanță și foarte rar aleg să meargă la cumpărături.

Cum se vede acest lucru în online? Numărul de comenzi scade drastic indiferent de nișa magazinelor și tipul de produse comercializate. Clienții au cumpărat deja tot ceea ce aveau nevoie, iar majoritatea dintre ei nu se gândesc la cumpărături și nici nu au nevoi în aceste zile. Pentru că administrăm foarte multe conturi de ads și suntem cei care decid când și cum se desfășoară campaniile de vânzări, vedem cum toate magazinele se pregătesc de câteva zile în care vânzările ajung aproape de zero. 

Scădere în trafic și conversii

Acestea fiind spuse, hai să vedem punctual, pe date, cifre și procente, schimbările ce au avut loc în conturile administrate de noi. Am luat ca referință perioadele 16 – 20 Aprilie 2022 și 21 – 25 Aprilie 2022.

Se observă o scădere generală pe toate nișele, însă pentru unele, aceasta este mai evidentă. Mai jos, lăsăm datele să vorbească de la sine:

schimbări în comportamentul clientilor pe nisa fashion

Magazin Online – Nișa Fashion

schimbări în comportamentul clientilor pe industrială

Magazin Online – Nișa Industrială

schimbări în comportamentul clientilor pe nișa tehnologie

Magazin Online – Nișa Tehnologie

schimbări în comportamentul clientilor pe nisa medicală

Magazin Online – Nișa Medicală

Cum se comportă clienții după minivacanță

Perioada de după minivacanță rămâne una destul de problematică pentru comercianți și lanțuri de magazine fizice/online. Numărul de comenzi plasate și coșuri de cumpărături începe să revină pe o pantă ascendentă.

Deoarece sumele de bani cheltuiți înainte de minivacanță au fost mai mari decât de obicei, clienții tind să facă economii pentru a echilibra din nou bugetul. Acesta este motivul pentru care numărul comenzilor are nevoie de o perioadă mai lungă pentru a reveni la normal.

Perioada de după minivacanțele de sărbători este una de reechilibrare atât pentru magazine și stocuri, cât și pentru clienți și nevoile acestora. În această perioadă, clienții aleg să cumpere numai strictul necesar fiind foarte atenți la fiecare cheltuială.

Cum stârnești din nou pofta de cumpărături a clienților?

Deși magazinele au parte de un număr de comenzi ridicat și vânzările arată foarte bine înainte de sărbători, aceștia trebuie să se ocupe și de perioada de după minivacanță în care vânzările și comenzile online se întorc foarte greu la normal. 

În calitate de afacere, magazin sau brand online, trebuie să găsești o cale prin care să poți stârni din nou pofta de cumpărături a tuturor clienților. Acest lucru poate fi făcut prin mai multe metode:

  • Încearcă să oferi o sesiune de reduceri cadou pentru clienți
  • Trimite newslettere în care incluzi vouchere de reduceri, chiar după finalizarea minivacanței
  • Oferă lucruri gratis (prin diferite metode precum: tombole, giveaway) clienților care vor plasa comenzi
  • Creează o categorie de produse cu reduceri speciale
  • Organizează concursuri pe social media și creează conținut de promovare
  • Vorbește-le clienților tăi despre avantajele produselor tale
  • Fii alături de ei și pe perioada minivacanței pentru a păstra mereu un contact direct.

Concluzie

Comportamentul clientilor este foarte simplu de înțeles, mai ales când vorbim despre sărbători tradiționale care contează foarte mult atât pentru corp, dar și pentru spirit. Odihna este mereu îmbrățișată, cumpărăturile sunt plăcute, iar magazinele pot crește.

Fiecare brand trebuie să acorde atenție în mod egal atât perioadelor cu vânzări multe, dar și perioadelor de pauză. 

Tags

Distribuie

Blogul Thecon

Articole recomandate

27 noiembrie 2017

Ce înseamnă un client pretențios pentru o agenție web design?

Spoiler: acest articol este destinat clienților dificili și specialiștilor care colaboreză cu ei :-) […]

Citește articolul

19 octombrie 2017

De la wireframe la mockup design. Un alt pas foarte important din proiect.

Am vorbit despre wireframe și despre cât de folositor poate fi, iar acum trecem […]

Citește articolul

14 ianuarie 2019

The Instagram App Factory: cum au ajuns instagramerii să domine

7 dimineața, soarele abia se dezmeticește, nici bine nu ai făcut ochi iar mâna […]

Citește articolul

Vezi și alte articole din blogul Thecon.

Thecon Newsletter

Abonează-te pentru noutăți!

Intră în posesia celor mai proaspete știri și articole, direct în casuța poștală, prin abonarea la newsletter-ul nostru.