Articol de blog

Campanii prezidențiale în Social Media

Autor:

Thecon

Data:

17 noiembrie 2014

Folosită pentru prima dată ca mediu de comunicare în cadrul unei campanii electorale în […]

Folosită pentru prima dată ca mediu de comunicare în cadrul unei campanii electorale în 2009, Social Media a ținut anul acesta, mai alert ca niciodată, pulsul alegerilor prezidențiale. Lupta s-a dus în Like-uri, Share-uri și posturi cu impact vizual, trasate în imagini voit prezidențiale și clipuri electorale cu mesaje directe, sau indirecte, strecurate subtil. Dezbaterile TV au fost dezbătute on-line, declarațiile au fost rescrise și interpretate virtual, totul live și în timp real pe Internet.

Începutul

Urmărind cronologia pe marele Facebook, jurnalul oficial cu tente personale care a înregistrat fidel toate tresăririle și emoțiile începutului de campanie electorală, putem spune că ambii candidați s-au pregătit din timp și au fost mai mult decât punctuali la startul on-line. În special domnul Victor Ponta care s-a strecurat pe sub linie cu un început tandru și vioi, încă de pe la mijlocul lunii septembrie.

Astfel, Victor Ponta intră în avanpremieră de campanie, cu nuanțe textile, încă din 15 septembrie când ne atrage atenția în roșu viu de chemare la urne:

Continuă neabătut pe 19 septembrie prevestind evenimentele de amploare care aveau să ia naștere teoretic abia peste 2 săptămâni:

Cât despre anunțarea oficială a lansării de campanie, aceasta trece neglijată în posturi cu alte preocupări, fără a ocupa un loc special în conținutul de Facebook al candidatului de stânga.

Pentru Klaus Iohannis, lansarea a însemnat pregătire anterioară temeinică, o serie de posturi bine pusă la punct și exploatată la maxim, începută pe 25 septembrie cu un cover de anunțare a evenimentelor și continută cu o reamintire într-o poză cu susținători fideli și numeroși, ce contribuie la conținut pe 27 septembrie:

Continuă cu lansarea oficială a programului prezidențial, cu promisiuni incluse, schimbare de cover pe subiect și posturi plasate strategic pe cont în 28 și 29 septembrie.

Conținut și ilustrare

Victor Ponta

victor pontaCa maratoniștii care-și păstrează forțele pentru ultimii metri, ambii candidați au parcus luna octombrie în pași lenți, dar plini de personalitate. Între 01-30 octombrie 2014, pagina oficială a domnului Victor Ponta a publicat între 25-30 de postări dintre care 39% au reprezentat declarații oficiale ale candidatului pe diverse teme abordate în campania electorală, 21% au inclus statistici și rezultate ale activității anterioare și proiecte în derulare și 13% au suprins imagini din vizitele realizate în cadrul campaniei electorale.

Luna noiembrie a înregistrat o accelerare vizibilă a utilizării Social Media prin prisma efectului de ultimă sută de metri. Numărul posturilor publicate în mai puțin de trei săptămâni a trecut de 120. Conținutul a fost predominat de afișe, poze și clipuri cu persoane publice care susțin candidatura lui Victor Ponta, cu un procentaj de 39% din totalul posturilor, urmate de declarații pe subiecte de interes abordate în cadrul campaniei electorale cu un procentaj de 21% și posturi ilustrând rezultate ale proiectelor finalizate sau în derulare, cu un procentaj de 11%.

Klaus Iohannis

Iohannis

Același traseu se remarcă în pagina de Facebook a domnului Klaus Iohannis care a publicat pe pagina de Facebook în luna octombrie un număr similar de posturi situat între 25 și 30, dintre care 44% au reprezentat imagini din turneul electoral desfășurat pe teritoriul țării, prezentându-l pe candidat alături de susținători, 16% au constituit declarații și 12% mesaje de promovare a diverselor evenimente la care a participat. Din punct de vedere al ilustrării, mesajele au fost preponderent însoțite de poze și anume 88% din posturi și doar 3 au inclus clipuri video.

Luna noiembrie a fost și în acest caz mai intensă, cu peste 110 mesaje publicate dintre care 34% au reprezentat declarații făcute de candidat pe diferite subiecte susținute în campania electorală, 21% au fost mesaje având ca subiect votul la alegerile prezidențiale și 16% prezentări ale evenimentelor la care a participat candidatul în cursul acestei perioade. Și din punct de vedere al ilustrării se observă diferențe, cu 53% dintre posturi incluzând imagini, 28% clipuri video și 18% doar text.

Campania în cover photo

În ceea ce privește imaginile folosite pentru cover și profil, între campaniile celor doi candidați se observă o diferență semnificativă. Klaus Iohannis a schimbat până acum nu mai puțin de 18 imagini folosite ca și cover, creând trafic, adunând like-uri și popularitate.

Mai conservatoare în ceea ce privește variantele de cover photo, campania lui Victor Ponta a schimbat mult mai puține.

Rezultate și valuri

Victor Ponta a pornit în octombrie cu un avantaj clar și dublu în Like-uri, lansându-se în campanie cu peste 500.000 de aprecieri pe pagina de Facebook. Iohannis a tras însă tare din urmă și cu un avans mediu de 20.000 de Like-uri câștigate pe zi, față de media de 3.000 a lui Ponta, a micșorat considerabil diferența aducând-o la doar 100.000 de Like-uri pe 12 noiembrie. Pe 16 Noiembrie la ora 21.00, Klaus Iohannis câștigase alegerile pe Facebook cu 780.324 de Like-uri față de cele 714.125 ale lui Victor Ponta.

În ceea ce privește prezența mai mult sau mai puțin controlată pe Youtube, în ultimele 30 de zile au fost uploadate 6820 de clipuri având ca subiect pe domnul Victor Ponta și 10,300 avându-l ca subiect pe domnul Klaus Iohannis. În ceea ce privește activitatea pe Twitter, Victor Ponta conduce detașat, cu 11000 de followeri față de cei 1700 ai lui Klaus Iohannis. Contul domnului Ponta indică o activitate chiar mai intensă decât pe Facebook în perioada campaniei cu peste 150 de posturi publicate, cu o structură a subiectelor relativ asemănătoare cu cea de pe contul de Facebook. Domnul Klaus Iohannis îl întrece însă la numărul de posturi, cu peste 300 postate în perioada campaniei pe aceleași idei ca și în cazul contului de Facebook, cu diferența utilizării Twitter-ului pentru a redirecționa trafic către contul de Facebook.

Așa cum era și de așteptat, dezbaterile televizate dintre cei doi candidați au stârnit valuri de opinii, mai contra, mai pro și preponderent contradictorii pe Facebook, Twitter și bloguri. Monitorizarea realizată de mediaTRUST arată că în primele 15 ore de la difuzare, 6952 de materiale din mediul on-line au preluat subiectul primezi dezbateri. În ceea ce privește menționarea candidaților, Victor Ponta a înregistrat 5954 dintre care 2366 în materiale publicate în on-line-ul considerat clasic și 3588 în canale Social Media. Klaus Iohannis, pe de altă parte, a înregistrat 4644 de mențiuni dintre care 1985 în materiale prezente pe site-uri de știri și 2659 în Social Media.

Printre declarații contradictorii și discuții aprinse, imagini cu afișe electorale și poze personale cu membri ai familiei, Social Media a jucat anul acesta un rol important în câștigarea electoratului, de ambele părți. Ce ne rezervă viitorul într-o lume în care viața și deciziile se mută tot mai mult în mediul virtual, rămâne de văzut. Între timp, Social Media a devenit un canal inclus în strategia electorală. Sute de mii de români au trăit alegerile mai mult pe Facebook, decât în discuții față în față, sau în fața televizorului. Pe tine cum te-a influențat Social Media în alegerea făcută și ce crezi că trebuia făcut mai bine sau altfel în campaniile celor doi candidați?

Tags

Distribuie

Blogul Thecon

Articole recomandate

28 aprilie 2022

Analizăm comportamentul clientilor după mini-vacanța de Paște

Dacă nu știi deja care este comportamentul clientilor tăi, probabil ai observat și singur […]

Citește articolul

11 octombrie 2017

Problema cu Facebook cover și sfaturi utile

Facebook face schimbări frecvente în user interface-ul site-ului și nu prea ne anunță. Mai […]

Citește articolul

10 noiembrie 2014

Resurse pentru web design – elemente grafice

“Nici un designer nu devine genial fără resurse promițătoare” Am tot vorbit despre poze […]

Citește articolul

Vezi și alte articole din blogul Thecon.

Thecon Newsletter

Abonează-te pentru noutăți!

Intră în posesia celor mai proaspete știri și articole, direct în casuța poștală, prin abonarea la newsletter-ul nostru.