fbpx

Designul de propaganda si cum te poate ajuta sa fii un designer mai bun

 

 

Sursa foto: Beth Kanter

 

Propaganda = “actiune desfasurata sistematic in vederea raspandirii de doctrine politice, religioase, etc., a unor teorii, opinii, pentru a le face cunoscute si acceptate, pentru a castiga adepti.”

 

 

Numai la auzul cuvantului si ne zboara mintea catre vremea comunismului, al XIV-lea congres si cantece patriotice. Dincolo de asocierile negative si specificul mesajului transmis, designul de propaganda ascunde o serie de tehnici si elemente de creatie si influenta vizuala, care impresioneaza prin calitate si executie, si in special prin impactul emotional care este arma secreta a posterelor de propaganda.

 

Video: Propaganda in design

 

 

Tehnici de propaganda vizuala

Principalele tehnici vizuale folosite in designul de propaganda se bazeaza pe elemente ce au ca scop generarea de reactii emotionale puternice:

  • simboluri puternice care exprima idei unanim recunoscute (vulturul, secera, etc.);
  • culori constrastante si intense care atrag atentia;
  • fonturi expresive care sustine mesajul;
  • compozitii vizuale simple, cu mesaj clar si direct.

 

Video: Cum sa creezi un poster de propaganda folosind Adobe Ilustrator

 

 

Simbolurile – mesaje complexe in forme simple

Simbolul este un element exploatat la maxim in designul de propaganda. De ce? Pentru ca puterea mesajului de propanganda sta in crearea unui mesaj vizual clar, simplu, direct si cu impact puternic. Si mai putin cu subtilitatile si eleganta catre care tind cele mai multe dintre conceptele de poster din zilele de astazi. Iar simbolurile sunt o unealta extrem de eficienta de comunicare si o tehnica foarte simplu de integrat in procesul de creatie.

 

Poster american de recrutare din Primul Razboi Mondial. Domeniu public – Gorila cu musteata simbolizeaza atacatorii germani prin cuvantul “Kultur” inscriptionat pe bucata de lemn, si “militarism” pe casca cu forma specifica. Se crede ca semeia dezgolita din brate a fost folosita pentru a simboliza Statuia Libertatii.

 

Fonturile si mesajul de dincolo de cuvinte

Daca nu esti in convins de puterea de expresie a fonturilor, e timpul sa faci o calatorie in trecut si sa analizezi cateva exemple de postere in care textul spune totul, atat prin continut cat si prin forma. Desi la acea vreme nu erau disponibile atat de multe fonturi create de specialisti pentru cele mai variate idei si semnificatii, la o comparatie directa, expresivitatea textului din vechile postere de propaganda concureaza cu succes creatiile din zilele noastre. Gasesti aici o colectie intreaga.

 

 

Poster al biroului american de informatii de razboi. Domeniu public – Fontul ales sugereaza caligrafia japoneza intensificand impresia ca textul este spus de personajul ilustrat.

 

Compozitie, contrast si simplitate

Posterul de propaganda este un poster cu mesaj vizual puternic, uneori socant si intotdeauna direct, chiar daca realizat preponderent intr-un numar redus de culori si elemente vizuale, combinate intotdeauna insa pentru impact maxim.

 

 

Sursa poza: Universitatea Carolina de Nord la Chapel Hill, biblioteca universitatii. Domeniu public.

 

Sarcasmul si limbajul puternic sunt preferate in mesajele de propanganda ca unelte de generare a emotiilor puternice in randul privitorilor iar designul ajunge la rangul de arta prin expresivitate si compozitie. Dincolo de mesajul politic, designul de propanganda este un obiect de studiu care nu ar trebui sa lipseasca din educatia de baza a unui designer profesionist.

 

 

Sursa poza: National Archives and Records Administration. Domeniu public. – Posterul face parte dintr-o intreaga serie de postere care au avut scopul de a atrage atentia asupra pericolului tratarii cu neglijenta a informatiilor confidentiale care puteau pune in pericol soldatii americani.