Articol de blog

Designul de propagandă și cum te poate ajuta să fii un designer mai bun

Autor:

Thecon

Data:

31 august 2015

Numai la auzul cuvantului si ne zboara mintea catre vremea comunismului, al XIV-lea congres si cantece patriotice. Dincolo de asocierile negative si specificul mesajului transmis, designul de propaganda ascunde o serie de tehnici si elemente de creatie si influenta vizuala, care impresioneaza prin calitate si executie, si in special prin impactul emotional care este arma secreta a posterelor de propaganda.

Sursa foto: Beth Kanter
Propaganda = “acțiune desfășurată sistematic în vederea răspândirii de doctrine politice, religioase, etc., a unor teorii, opinii, pentru a le face cunoscute și acceptate, pentru a câștiga adepți.”

Numai la auzul cuvântului și ne zboară mintea către vremea comunismului, al XIV-lea congres și cântece patriotice. Dincolo de asocierile negative și specificul mesajului transmis, designul de propagandă ascunde o serie de tehnici și elemente de creație și influență vizuală, care impresionează prin calitate și execuție, și în special prin impactul emoțional care este arma secretă a posterelor de propagandă.

Video: Propaganda in design

Tehnici de propagandă vizuală

Principalele tehnici vizuale folosite în designul de propagandă se bazează pe elemente ce au ca scop generarea de reacții emoționale puternice:

  • simboluri puternice care exprima idei unanim recunoscute (vulturul, secera, etc.);
  • culori contrastante și intense care atrag atenția;
  • fonturi expresive care susține mesajul;
  • compoziții vizuale simple, cu mesaj clar și direct.

Video: Cum să creezi un poster de propagandă folosind Adobe Ilustrator

Simbolurile – mesaje complexe în forme simple

Simbolul este un element exploatat la maxim în designul de propagandă. De ce? Pentru că puterea mesajului de propagandă sta în crearea unui mesaj vizual clar, simplu, direct și cu impact puternic. Și mai puțin cu subtilitățile și eleganța către care tind cele mai multe dintre conceptele de poster din zilele de astăzi. Iar simbolurile sunt o unealtă extrem de eficientă de comunicare și o tehnică foarte simplu de integrat în procesul de creație.

Fonturile și mesajul de dincolo de cuvinte

Daca nu ești convins de puterea de expresie a fonturilor, e timpul să faci o călătorie în trecut și să analizezi câteva exemple de postere în care textul spune totul, atât prin conținut cât și prin formă. Deși la acea vreme nu erau disponibile atât de multe fonturi create de specialiști pentru cele mai variate idei și semnificații, la o comparație directă, expresivitatea textului din vechile postere de propagandă concurează cu succes creațiile din zilele noastre. Găsești aici o colecție întreagă.

propagandă

Poster al biroului american de informații de război. Domeniu public – Fontul ales sugerează caligrafia japoneză intensificând impresia că textul este spus de personajul ilustrat.

Compoziție, contrast și simplitate

Posterul de propagandă este un poster cu mesaj vizual puternic, uneori șocant și întotdeauna direct, chiar dacă realizat preponderent într-un număr redus de culori și elemente vizuale, combinate întotdeauna însă pentru impact maxim.

propagandă

Sursa poza: Universitatea Carolina de Nord la Chapel Hill, biblioteca universității. Domeniu public.

Sarcasmul și limbajul puternic sunt preferate în mesajele de propagandă ca unelte de generare a emoțiilor puternice în rândul privitorilor iar designul ajunge la rangul de artă prin expresivitate și compoziție. Dincolo de mesajul politic, designul de propagandă este un obiect de studiu care nu ar trebui să lipsească din educația de baza a unui designer profesionist.

propagandă

Sursa poza: National Archives and Records Administration. Domeniu public. – Posterul face parte dintr-o întreagă serie de postere care au avut scopul de a atrage atenția asupra pericolului tratării cu neglijență a informațiilor confidențiale care puteau pune în pericol soldații americani.

Tags

Distribuie

Blogul Thecon

Articole recomandate

4 decembrie 2018

Facebook vs Instagram. Părinții au cont pe Facebook – Noi ne mutăm pe Instagram?

Nu te-ai întrebat niciodată de ce în ultimul timp apar articole și semne de […]

Citește articolul

17 octombrie 2016

Make old computers cool again

Vrem să facem câțiva copii gălățeni mai fericiți Crăciunul care vine așa că până pe 23 decembrie vom strânge calculatoare și piese de calculatoare de la oricine nu le mai folosește. Ulterior le vom curăța, asambla, tuna bine și le vom dona copiilor care încă nu au unul.

Citește articolul

26 august 2015

Cum a evoluat piața de online marketing din România în ultimul an?

Bannerele rich media on top Bannerele de tip rich media sunt folosite în 2015 […]

Citește articolul

Vezi și alte articole din blogul Thecon.

Thecon Newsletter

Abonează-te pentru noutăți!

Intră în posesia celor mai proaspete știri și articole, direct în casuța poștală, prin abonarea la newsletter-ul nostru.