Articol de blog

Devine Google Analytics ilegal? Google Analytics 4 este soluția!

Autor:

Thecon

Data:

10 mai 2022

După cum probabil ți-ai dat seama încă din titlu, după câteva clipe în care […]

După cum probabil ți-ai dat seama încă din titlu, după câteva clipe în care s-a creat o stare nemuritoare de panică și anxietate, te întrebi dacă a devenit, pe bune, Google Analytics ilegal și ce implicare are Google Analytics 4 în acest context.

Pe data de 05 aprilie 2022, UE și CNIL au adoptat o nouă decizie drastică în ceea ce privește Google Analytics: transferul de date EU-US către Google Analytics devine ilegal din cauza încălcării GDPR. Acest subiect nu este tocmai unul nou pentru cei care zilnic interacționează cu Google Analytics, demersurile în acest sens fiind făcute încă din luna Februarie, când Franța și Austria au luat  multiple decizii de interzicere a utilizării Google Analytics. 

Cum devine Google Analytics ilegal?

Totul a început în anul 2020 când Curtea de Justiție a Uniunii Europene a invalidat programul Privacy Shield, mecanismul prin care avea loc schimbul de date personale între Uniunea Europeană și Statele Unite ale Americii. Practic, acest mecanism încălca legea GDPR prin intermediul căreia datele cu caracter personal sunt protejate de accesul persoanelor neautorizate. 

În SUA există o lege (Secțiunea 702 din FISA Amendments Ac) prin intermediul căreia  autoritățile americane solicită companiilor stocarea integrală a datelor cu caracter personal pe serverele proprii, indiferent dacă acestea provin de pe teritoriul american sau nu. Aici intervine GDPR-ul care practic obligă autoritățile ce transferă date sensibile în afara Uniunii Europene, să găsească o modalitate legală prin intermediul căreia procesul să se desfășoare în siguranță iar datele să fie protejate exact ca sub tutela GDPR. Deci, acesta este motivul pentru care Privacy Shield a devenit, și el, ilegal. 

Cazurile Schrems I & Schrems II 

De-a lungul acestei perioade au fost pornite cazurile Schrems I & Schrems II de către activistul Max Schrems, bineînțeles că motivul era legat tot de încălcarea principiilor GDPR de către operatorii de date care utilizau Google Analytics, Facebook și alte mari companii aflate sub tutela americană. 

Schrems este numele dat unui caz al CEJ (Curtea Europeană de Justiție) bazat pe faptul că organizațiile din SUA nu dețin standardele necesare pentru a asigura protecția datelor cu caracter personal, astfel că acordul prin intermediul căruia SUA și UE puteau transfera, între ele, date cu caracter personal, a căzut. 

Primul caz, Schrems I, s-a desfășurat  în anul 2015, în urma contextului NSA-PRISM . Prin Schrems I, activistul Max Schrems a  demonstrat faptul că Facebook utiliza datele cu caracter personal în mod necorespunzător, acestea putând fi accesate de către companii americane în mod ilegal. Cu toate acestea, prevederile rezultate în urma Schrems I nu au rezistat foarte mult timp deoarece UE și SUA au adoptat politica Privacy Shield, care ulterior, în anul 2020, a devenit invalidă după ce a apărut o altă plângere legată de acest subiect, plângere care a dus la apariția cazului Schrems II. Decizia s-a bazat pe faptul că, din cauza legislației americane Cloud Act, nu există nicio modalitate prin care SUA poate garanta siguranța datelor personale, acestea putând fi dezvăluite în anumite situații, fără a fi necesar consimțământul utilizatorului.

Google Analytics 4 este soluția!

Anul acesta ne-a pregătit numeroase surprize în sfera digital. Pe data de 16 martie, Google a anunțat lansarea noii sale versiuni de analiză a datelor: Google Analytics 4. Dacă încă nu ai aflat despre ce presupune această schimbare, când va avea loc și ce recomandă specialiștii din domeniu, citește acest articol pentru a-ți forma o imagine mai clară.

Google Analytics 4 vine cu  numeroase schimbări de natură funcțională, dar va aborda și evoluția situației recente din UE în ceea ce privește utilizarea datelor cu caracter personal, a cookie-urilor analitice și a transferului de date între continente. 

Într-un comunicat de presă Google a declarat faptul că Google Analytics 4 este conceput în conformitate cu regulile de confidențialitate GDPR pentru a oferi o experiență cât mai bună și în deplină siguranță, clienților și utilizatorilor Google. Cea mai importantă schimbare din punctul de vedere al confidențialității datelor personale o constituie faptul că Google Analytics 4 nu va mai stoca adrese IP, limitând astfel transferurile de date. 

Google a menționat și faptul că va organiza controale detaliate în ceea ce privește procesul de colectare și utilizare a datelor cu caracter personal, ajutând companiile să găsească soluții în ceea ce privește nevoile consumatorului.

Cum va afecta această decizie business-urile online?

Decizia de a declara Google Analytics ilegal în Europa va afecta organizațiile care își desfășoară activitatea în sfera digital. Dacă nu vom mai avea Google Analytics, atunci nu vom mai putea realiza multe activități din zona digital precum: monitorizarea activității traficului pe site, comportamentul vizitatorului pe site, date demografice despre acesta și multe alte lucruri care erau implicate în procesul de decision-making. . 

Deci, este de la sineînțeles faptul că, fără date analitice, nu vom mai putea crea la fel de ușor campanii de marketing bazate pe date concrete. Astfel, fără alte alternative de instrumente care să ajute la monitorizarea utilizatorilor pe website, activitatea specialistului în Marketing Digital devine și mai greoaie.  

 De aceea este important ca înainte de a întreprinde orice acțiune,  organizația trebuie să se asigure de faptul că natura datelor colectate, scopul și contextul prelucrării se realizează în conformitate cu cerințele UE. 

Organizațiile care utilizează Google Analytics trebuie să se asigure de faptul că există o modalitate alternativă prin intermediul căreia transferul de date cu caracter personal să fie realizat în mod legal, datele să fie anonimizate și să nu ajungă pe mâna persoanelor și instituțiilor neautorizate și fără a avea încheiat un acord care să permită acest lucru. . De asemenea, este nevoie ca instituțiile UE și guvernul american să ajungă la o înțelegere referitoare la transferul datelor cu caracter personal și respectarea GDPR. 

În România, la momentul actual nu s-au luat măsuri în ceea ce privește interzicerea Google Analytics, dar rămâne de văzut cum va evolua situația. Până atunci, urmărește-ne blogul si activitatea pe canalele de social media (Facebook, Instagram, LinkedIn) deoarece zilnic venim cu cele mai noi informații din sfera digital.

Tags

Distribuie

Blogul Thecon

Articole recomandate

2 decembrie 2021

10 pagini must-have pentru un site de prezentare eficient

Atunci când vrei să-ți creezi un site de prezentare, încep să apară, parcă de […]

Citește articolul

11 februarie 2019

Greșeli frecvente într-o campanie Adwords

Așa cum am promis în articolul precedent în care am încercat să va simplificăm […]

Citește articolul

25 martie 2019

De la avocat la Web Developer: interviu cu Ioana

Întrucât biroul Thecon a hotărât unanim (ahem!) că femeile merită să fie sărbătorite nu […]

Citește articolul

Vezi și alte articole din blogul Thecon.

Thecon Newsletter

Abonează-te pentru noutăți!

Intră în posesia celor mai proaspete știri și articole, direct în casuța poștală, prin abonarea la newsletter-ul nostru.