fbpx

Între trendsetter și follower în Black Friday

Printre geamuri aburite care îți spun clar cât de frig sub zero e afară și zilele cu soare din ce în ce mai scurt și palid, calendarul ne face în mod suprinzător inima să bată mai tare de emoție și nerăbdare fericită. Pentru că … se apropie Black Friday 2014. Și vom avea din nou ocazia să facem ceea ce ne place mai mult: să cheltuim planificat sume mari de bani, cu impresia clară că de fapt am economisit enorm.

black friday

Sursă foto: Laurie

Black Friday – Trendsetter

Din 2011 când a adus-o pentru prima dată ca nouă sărbătoare” cu scop comercial în România, Asesoft Distribution, mai familiară clienților finali prin imaginea magazinelor Emag și Flanco, a ținut fără ezitare stindardul mișcărilor strategice, surprinzându-și clienții și emoționându-și până-n pragul perilor albi concurența, care niciodată nu știe la ce să se mai aștepte.

Anul trecut Emag și Flanco au dat tonul unui Black Friday care de atunci nu mai înseamnă o singură zi fixată în ultima vineri din noiembrie, ci o perioadă extinsă, derulată relativ timp de o săptămână sau două, și o stare de spirit. A clienților de a scoate bani din buzunar și a comercianților care ar fi păcat să-i oprească prematur. Tot anul trecut s-a ridicat și standardul de valoare și tonaj a produselor vândute, când tot Emag a spart ușa către nișa auto, aducând în premieră pe site, reprezentanți cu cai putere precum Dacia, Ford, Mercedes, Mitsubishi, lăsând concurența cu falca ușor lăsată și întrebări strategice de bază.

Followers și strategii de mijloc

Ca și anul trecut, la start s-au aliniat deja comercianții cunoscuți și așteptați, începându cu Emag, Flanco, Evomag, Domo, Altex, f64.ro, elefant.ro, mycloset.ro, Dasha, Vivre, Ikea și continuând cu o listă generoasă și cu promisiuni diverse și colorate. Produsele puse la bătaie acoperă aceleași categorii cu căutare aprigă din anii trecuți, de la produse IT, electronice și electrocasnice, cărți și reviste, modă, ceasuri și genți, deco și produse cosmetice și până la produse pentru copii.

Dincolo de mișcările strategice de star și trendsetter, tacticile de marketing puse în valoare în această perioadă sunt relativ comune și specifice sezonului și obiectivului. Reducerile de preț sunt vedeta etichetelor printate mari și în culori aprinse, cu valori care ajung până la 60-70% în cazul electronicelor și electrocasnicelor și până la un impresionant 90% la produselor din categoria cărți și ceasuri.

Și pentru că clienții nu trebuie doar convinși, ci copleșiți de-a binelea, reducerile sunt suplimentate cu frumoase concursuri cu premii și servicii cu valoare adăugată printre care transportul gratuit face diferența la preț și atractivitate.

Pentru clienții care, deși anunțați din octombrie, nu au reușit să adune banii la timp, unii comercianți aruncă în joc și plata în rate. Totul pentru a îndepărta orice obstacol posibil dintre clienți și produsele pe care și le doresc. Studiile de piață se numără de asemenea printre tehnicile folosite de comercianți în pregătirea ofertei perfecte. Anul trecut, Domo a derulat un sondaj de verificare a temperaturii în shopping în perioada 1-15 noiembrie care a poziționat bugetul planificat pentru această perioadă al celor mai mulți clienți sub 1.000 RON. Dacă va repeta gestul și anul acesta, rămâne de văzut.

black friday

Sursă foto: Caden Crawford

Printre depozite și case de marcat

Anul acesta, latura care se vede doar atunci când merge prost este suplimentată strategic în punctele slabe sau suprasolicitate. Spații pentru depozitare închiriate special pentru Black Friday, suplimentarea numărului de angajați în depozite și pe posturile de consultanță, precum și a caselor de marcat. Programe extinse cu ore adăugate după tiparul comportamentului de cumpărare din anii trecuți și informare în timp real cu live-stream din magazine, pentru participanții off-line la maraton. Aparent detalii administrative, în realitate mișcări de forțe planificate, cu costuri semnificative și efecte scontate, toate fac parte din strategia de răspuns eficient și livrare rapidă.

Deși abia simțit, freamătul a început de mult. În cazul comercianților, cu 3-4 luni în urmă în negocieri crunte și speciale cu furnizorii. În cazul clienților, mai mult de la începutul lui octombrie în liste, bugete și planuri cu gânduri de achițizii spectaculoase sau mai timide în buget de austeritate. Cui îi va ieși pasiența și cine va ieși în câștig? Rămâne de văzut în ediția cu numărul 4 a spectacolului comercial în foc de artificii virtuale cunoscut sub numele de Black Friday.

Lasă un comentariu