Articol de blog

Mărimea chiar contează…

Autor:

Ionuț Vlad

Data:

26 martie 2015

De regula, atunci când încercam să rafinam metodele de web design responsive, ne concentrăm […]

De regula, atunci când încercam să rafinam metodele de web design responsive, ne concentrăm în principal pe “typography” (mărimea) și relația sa cu modul în care oamenii citesc conținutul virtual.

typography -Mărimea

Regulile de “typography” își au originea în primele monezi și sigilii care circulau încă din timpurile antice. Astfel, spațiile inegale și tipurile diferite de caractere inscripționate pe tăblițele de lut (datate din mileniul 2 IH) pot fi considerate dovezi ale diferitelor tipuri de “font” care au dus la crearea scrisului cuneiform.

În prezent regulile de Typography nu mai sunt cele din Mesopotamia iar dispozitivele folosite au depășit cu mult tăblițe de lut. Cum internetul și legile sale nu pot fi ignorate, am putea încerca măcar sa înțelegem cum funcționează acest Typography pentru a ne îmbunătăți experiența cititului paginilor web.

Cum citesc de fapt Oamenii?

Orice text online este citit pentru a deservi propriile nevoi (de cele mai multe ori, personale): de a găsi informațiile căutate cu ajutorul motoarelor de căutare, pentru a descoperi idei noi și pentru a ne confirma noțiunile despre viață.

Cititul definit prin 3 moduri:

În 2006, grupul Nielsen Norman a lansat imagini ale hărților de căldură de la studiile de urmărire a ochiului uman. Astfel, domeniile la care oamenii se uită cel mai îndelungat ca timp de lectură sunt simbolizate cu culoarea roșu, zonele cu interes scăzut au fost definite de culoarea galbenă, iar zonele cel mai puțin văzute sunt cele reprezentate prin culoarea albastru. Din acest studiu a rezultat faptul că exista într-adevăr variații considerabile de citit legate de modul diferit de parcurgere a informațiilor.

Prezentam mai jos tipurile de “citit” care au rezultat din acest studiu:

1. Cititul fracționat

Cititul fractionat -Mărimea

Acest model, oamenii citesc cuvinte și propoziții într-un mod fracționat, pentru a obține un sentiment de conținut . Harta de căldură de mai sus arată mișcările ochilor unei persoane care citește în mod superficial detaliile unui anumit produs. Cititorul a petrecut o perioada de timp uitându-se la imaginea produsului, a citit primele fraze, apoi a trecut fulgerător prin lista cu detalii.

 

2.Cititul cu un scop bine determinat

Cititul cu un scop bine determinat

În imaginea de mai sus se poate observa un stil de citit prin trecerea de la secțiune la secțiune, în căutarea unei anumite informații. Se poate parcurge aici doar un cuvânt sau primul grup de caractere. Harta de căldură de mai sus arată mișcările ochilor cuiva care se uita peste rezultatele unei căutări în motorul de căutare Google. Persoana a citit primele două rezultate mai lent, apoi , privirea lui au trecut rapid de la secțiune la secțiune, doar pentru a identifica termenul căutat.

 

3.Cititul intensiv

Cititul intensiv

Când persoanele care apelează la acest tip de citire a unui text au găsit articolul dorit, își exprimă interesul prin încetinirea cititului și acoperirea întregului text, ca într-o stare de transă . Harta de căldură de mai sus arată mișcările ochilor unei persoane care lecturează într-un mod angajat prin afișarea unui ritm susținut și continuu.

Cititul este un proces complex:

Știm deja că cititul nu mai este un proces de parcurgere a fiecărui cuvânt individual. În timp ce ne concentrăm pe un anume cuvânt, viziunea periferică va caută următorul loc unde sa ne oprim atenția.

Ne concentram pe anumite cuvinte.

Ne concentram pe anumite cuvinte. -Mărimea

Oamenii își folosesc viziunea centrală și periferică să citească.

viziunea centrala si periferica

Oamenii trec peste anumite cuvinte și completează restul.

modul de a citi -Mărimea

Mărimea rândului

Mărimea ideala a unui rând este între 45 si 75 de caractere.

Pentru o lectură orizontală aplicam inconștient un set de „reguli”, prima dintre acestea fiind stabilirea unui text la o măsură rezonabilă. O linie de text prea lungă poate provoca oboseală, cititorul fiind obligat sa își deplaseze privirea la sfârșitul fiecărui rând și să caute începutul liniei următoare. Linia de text prea scurta rupe cuvinte sau fraze care sunt în general citite ca un întreg.

Mărimea de 65 de caractere (de 2,5 ori alfabetul latin ) pentru un rând este adesea menționată ca fiind măsura perfectă. Derivat din acest număr este intervalul ideal la care toți designerii trebuie să aspire: 45-75 de caractere (inclusiv spații și semne de punctuație) pe linia de text. Cei interesați pot găsi aici (https://css-tricks.com/bookmarklet-colorize-text-45-75-characters-line-length-testing/) un studiu mai tehnic despre cum ajustările unui text pot fi optime pentru un design responsive.

Regulile prezentate mai sus nu sunt decât începutul dintr-un studiu necesar acestui subiect, de aceea vom încerca în următoarele postări să vă facem cunoscute modalitățile de utilizare a fontului și care sunt dimensiunile recomandate în web design, precum și multe alte informații esențiale unui internaut.

Tags

Distribuie

Blogul Thecon

Articole recomandate

27 februarie 2015

De 1 Martie Thecon este mărțișorul afacerii tale!

Citește articolul

16 septembrie 2015

Analiza principalelor posturi TV din Romania

Fără a aduce rezultate surprinzătoare, un studiu realizat de Zenith Romania ne spune încă […]

Citește articolul

6 iunie 2022

Știri din digital – Ediția lunii Mai

A mai trecut o lună calendaristică și domeniul digital a continuat să mențină un […]

Citește articolul

Vezi și alte articole din blogul Thecon.

Thecon Newsletter

Abonează-te pentru noutăți!

Intră în posesia celor mai proaspete știri și articole, direct în casuța poștală, prin abonarea la newsletter-ul nostru.